Busralilmuhminin, azaz jó hír a hívőknek. A jó hír a hívőknek a Paradicsom léte és igazsága. Az evilág hírei pedig olyanok, amilyenné mi tesszük a világot. Busralilmuhminin= Hírek az iszlám és a muszlimok világából

2010. július 18., vasárnap

Ki él burokban, és ki burkában?


A francia parlament alsóháza kedden megszavazta az arcot is elfedő öltözékek betiltásáról szóló törvényt, mely rengeteg vitát indított a világban. A muszlim nők ruházatát érintő kérdés kapcsán Bolek Zoltánnal, a Magyar Iszlám Közösség elnökével beszélgettünk.

Honnan ered a burka és a nikáb?


A nikáb az Arab-félszigeten, de leginkább a Perzsa-öbölben hagyományos. Ez egy álarchozhasonló ruhadarab, amit az arcuk elé kötnek a nők. Régen díszes, aranyozott formában volt jellemző, manapság már egy könnyű, szellős anyagot kell elképzelni.

A burka Afganisztánban, Pakisztánban jellemző női viselet. Olyan, mint egy zsák, rácsszerű szövet takarja a fejrészt, így még a szemszín sem látszik át.

Mit gondol a francia törvényről?


A burka és a nikáb kérdése egy kifejezetten összetett probléma. Az ott élő vallási kisebbség harmadik generációja is őrzi a hagyományt, aminek az öltözködés is fontos része. Ez nem baj, hiszen ragaszkodnak a gyökereikhez.

Azt gondolom, hogy a törvény nem iszlámellenességből tiltja a népi viseletet, hanem biztonsági okokból. Egy burkában például egy férfi is lehet, vagy egy öngyilkos merénylő. Másrészt gondoljunk bele, milyen problémás egy szimpla rendőri igazoltatás. Tegyük fel, hogy keresnek egy iszlám vallású nőt, aki mondjuk megszökött a börtönből. Ilyen esetben női rendőrt kell hívni, hogy a muszlim asszonyok megmutathassák az arcukat.

Az európai kutúra és az iszlám már sokszor találkozott egymással a történelemben. Nem kellene toleránsabbaknak lennünk?

Európának megvan a saját kultúrája, aminek valamilyen szinten része az iszlám. Itt voltak a mórok Spanyolországban, Dél-Franciaországban, Szicílában, sőt, a mai napig jelen vannak a Balkánon. De a burka sosem volt a saját kultúrájuk része. Ezeket a bevándorlók hozták be, így nehezebb tolerálni.

Franciaországban ez nem csak kulturális, hanem biztonsági okokra is visszavezethető probléma. A burka és a hasonló öltözetek egyébként az iszlám területeken is gondot okoznak biztonsági szempontból. Sok az öngyilkos merénylő, ezek lehetnek férfiak mondjuk női álruhában.

Másrészt nem tartom szerencsésnek a tiltást, mert tény, hogy szabadságjogokat sért. Másik oldalról nézve: a multikulturalizmus jó, de baj, ha visszaélnek a lehetőségeivel. Ha élnek vele, az szabad vallásgyakorlás, otthonról hozott tradíciók gyakorolását jelenti, amennyiben nem ellentétesek az adott fogadó ország törvényeivel -ezt mindig hozzá kell tenni. Más a helyzet Svájcban, ahol a minaretek építését tiltották be. Ez már egyértelműen iszlámellenes megnyilvánulás. A kendőtiltás, ahogy a minaret-kérdés, iszlámellenes, hiszen a fejkendőnél látszik az arc.

A francia törvény abból a szempontból is elfogadható, hogy nekünk, muszlimoknak a Korán azt írja elő, hogy a nők kézfeje, a lábfeje és az arca látszódhat.

A burka és a nikáb így nem kötelező vallási szempontjából, ez inkább néphagyomány. A burkatilalmat így nem is lehet iszlámellenesnek felfogni.

Ön hogyan oldaná meg ezt a problémát, van valamilyen ötlete?


A törvény
Alkotmányossági aggályokat vethet fel, ha a képviselőház után a francia szenátus is megszavazza az arcot elfedő öltözékek, így a muszlim nők egy részén látható burka és nikáb viselésének megtiltását a nyilvános helyeken. A törvény hatalmas vitákat váltott ki Franciaországban, míg a tiltás támogatói a női egyenjogúsággal, addig az ellenzők az állam túlzott beavatkozásával érvelnek. Ha a legnagyobb muszlim kisebbségnek otthont adó Franciaországban bevezetik a tiltást, akkor több ország is követheti a példájukat.

A francia parlament alsóháza kedden nagy többséggel megszavazta az arcot is elfedő öltözékek betiltásáról szóló törvényt, amellyel betiltják két hagyományos muszlim női öltözet, a burka és a nikáb viselését. Várhatóan a szenátusban is átengedik majd a javaslatot, ezzel pedig a legnagyobb muszlim kisebbségnek otthont adó Franciaország precedenst teremthet Európában. Nem lehet kizárni, hogy lavinát indítanak el és több ország is követi példájukat, miközben az állami tiltás egy sor vitatott kérdést vet fel.

(forrás:index.hu)
Szerintem a nevelés és a sajtó hatalmát kell megragadni. A médiának hatalmas a felelőssége, és sajnos állandóan rossz szókapcsolatokba kerül az iszlám szó: az iszlám és a terrorizmus, az iszlám és a többnejűség... Ez marad meg az emberekben rólunk. Ha azt mondják, muszlim akkor már rögtön "húha, ő egy potenciális terrorista!" Pedig lehet, hogy ő a legbékésebb ember a világon.

Egyébként pont most olvastam egy elemzést a világban elkövetett terrorcselekményekről, és csak minimális számú támadás köthető az iszlámokhoz, még Amerikában is. De az amerikai történéseknek nagyobb a sajtója. Ha egy szélsőséges nacionalista valahol elkövet valamit, maximum a helyi sajtó foglalkozik vele.

Említette a nevelést mint megoldást. Ezt hogyan kell elképzelnünk?


Népnevelésre gondoltam. Elfogadóbbá kéne tenni a társadalmat, toleranciára tanítani az embereket. A bevándorlók alkalmazkodására is szükség van: integrálódni kell. Nem asszimiláció, csupán integrálódás! Meg lehetne érteti a közösséggel, hogy a burka helyett jobb lenne más megoldás, például a kendő viselete. Én kendőpárti vagyok. Egyszerűbb, és az is megfelel Isten parancsának.

Sokan a muszlim nők elnyomásának végét remélik a törvénytől. Lehet ilyen elnyomásról beszélni?

Ó, a muszlim nők elnyomása! Nagyon sok tekintetben sokkal jobb dolguk van, mint az európai nőknek! Persze nem mondom, hogy nincs elnyomás, de ez nem a vallásból származik. Inkább a törzsi tradíciókból lehet visszavezetni őket, illetve vannak olyan családok és egyének, akik így bánnak a nőkkel, de ilyen emberek minden vallásban élnek.

Minden népi öltözéknek van jelentése, magyarázata. Az iszlám ruháknak mi?

Benne van a vallásunkban egy erkölcsösség, ami nem egyenlő a prüdériával. A férfi-női kapcsolat az iszlámban ugyan úgy áldott, mint máshol, így a testiség terén is, ami alapvető dolog. A ruha véd, fed, biztosít az erkölcsről.

Az ősi araboknál az iszlám megjelenése előtt az volt a szokás, hogy mindenki mindenkivel lefeküdhetett, erre hozott egy nagy változást a hit.

A mai világban már ez az erkölcsösség már furcsa. Budapest utcáin a nők toppban szaladgálnak és riszálják a feneküket. Ezzel szemben szokatlan, ha egy nő hosszú ruhában és kendőben sétál, esetleg még a szemét is lesüti, és nem néz a férfiakra kihívóan, hogy: Ma este ki fog engem elvinni?

Mikorra nyúlnak vissza az öltözködési hagyományok?


Van, amelyik az iszlám előtti korszakokból ered, de majdnem az összes az iszlám keletkezésével jelent meg. A burka és a nikáb inkább törzsi-nemzetiségi hagyomány, tehát nem az iszlám szülőföldjéről jönnek, azaz nem Mekkából vagy Medinából, hanem más területekről. Máshogy öltöznek a török, bosnyák, egyiptomi nők. Teljesen különbözőek a tradíciók az állandót leszámítva (az arc, kézfej, lábfej ami kilátszódhat ki).

Innentől kezdve már nem vallási szokásról van szó. Van, ahol turbánt kötnek a nők is, vagy speciális színes öltözékben járnak. Nekem az afrikai muszlim öltözködés a kedvencem. Annyira színes, hogy az ember vidámnak érzi magát tőle. Sok helyen viszont tiszta feketében járnak a nők, ez már komorabb, kicsit ijesztő.

Úgy tudom, hogy Afganisztánban a tálibok hatalomra jutásával vert gyökeret a burka.

A tálibok előtt jóval, még az orosz kommunista megszállást megelőzően Afganisztán királyság volt, egy teljesen befogadó, toleráns társadalom, ahol nem volt jellemző a burka. Többnyire kendőben jártak az asszonyok. Persze létezett már burka, de nem volt jellemző, ezt rájuk erőltették. Ha valamit erőszakkal akarnak meghonosítani, azzal mindig csak baj van.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése