Busralilmuhminin, azaz jó hír a hívőknek. A jó hír a hívőknek a Paradicsom léte és igazsága. Az evilág hírei pedig olyanok, amilyenné mi tesszük a világot. Busralilmuhminin= Hírek az iszlám és a muszlimok világából

2010. október 4., hétfő

Nem lesz mecset Pozsonyban?

A Népszabadság cikke


Európában Szlovákia maradt az egyedüli ország, ahol a muszlimok nem gyakorolhatják kellő helyen a vallásukat – állítja a helyi iszlám alapítvány igazgatója. Az emberek többsége nem tud különbséget tenni az iszlám és a terroristák között.


A novemberi szlovákiai helyhatósági választások után ismét kérvényezni fogjuk, hogy Pozsonyban mecsetet vagy egyelőre csupán iszlám kulturális központot építhessünk – nyilatkozta tegnap a Sme napilap internetes portáljának a szlovákiai iszlám alapítvány igazgatója. Mohamed Safwan Hasna elmondta azt is, hogy már vásároltak telket, ám a fővárosi önkormányzat többször is visszautasította a kérelmüket. Legutóbb a 2007-ben elfogadott egyházi törvényre hivatkoztak, amely szerint Szlovákiában csak azok a vallási felekezetek tekinthetők törvényesnek, amelyeknek legalább húszezer regisztrált hívőjük van.
Jelenleg hivatalosan valamivel több mint ötezer muzulmán él Szlovákiában, többségük értelmiségi, akik különösebb gond nélkül illeszkedtek be az itteni munka- és lakóhelyi közösségekbe, de egyre nehezebben viselik el azt, hogy Európában már csak ebben az országban nem gyakorolhatják kellő helyen a vallásukat. Remélhetően Pozsonynak olyan főpolgármestere és önkormányzata lesz, amely végre helyt ad jogos kérelmünknek – közölte megkeresésünkre az igazgató.
Több szlovákiai politológus szerint a lakosság többsége nem tud különbséget tenni az iszlám és a terroristák között, s ezért ellenzik a pozsonyi mecset vagy legalább a kulturális központ felépítését. A Sme múlt heti reprezentatív felmérése szerint a megkérdezettek 78 százaléka ezzel indokolta elutasító magatartását, amelyet a kereszténydemokrata (KDH) többségű pozsonyi önkormányzat eddig is figyelembe vett.

Megkeresésünkre Martin Poliacik, a liberális kormánypárti Szabadság és Szolidaritás (SaS) vezetőségi tagja elmondta, hogy támogatják a pozsonyi mecset felépítését, hiszen az egykori koronázóváros évszázadokon át a vallási türelmességéről volt híres. Nagy László érdeklődésünkre azt válaszolta, hogy személy szerint támogatja a muszlimok kérelmét. – A Híd ugyan hivatalosan még nem foglalkozott ezzel az üggyel. Ennek ellenére biztosra veszem kollégáim igenlő válaszát, hiszen multikulturális világban élünk, amelynek szerves része a vallási sokszínűség is – szögezte le a Híd-Most egyik alelnöke.
Élesen elutasították a muszlimok kérését a szlovákiai történelmi egyházak képviselői. Pavol Delinga, a szlovákiai evangélikus egyház főfelügyelője szerint az ország keresztyén és keresztény hagyományokra épül, és semmi ok sincs ennek az értékrendnek a megváltoztatására. Jozef Kovácik, a Szlovákiai Római Katolikus Püspöki Konferencia szóvivője azt fejtegette, hogy ahol mecset van, azt a területet a mozlimok egyszer s mindenkorra a saját tulajdonuknak tekintik, habár erről hivatalosan nem beszélnek. Ráadásul több mozlim országban üldözik a keresztényeket, ezért sincs értelme a hamis szolidaritásnak, amelyből belátható időn belül súlyos gondok is keletkezhetnek – közölte.

2010. október 3., vasárnap

Boros Imre vesztett

Dr. Boros Imre, aki az első Orbán-kormány PHARE-ügyekért felelős minisztere volt, most független polgármesterjelöltként mérette meg magát Zalaszentgróton. Az egykori miniszter a Magyar Iszlám Közösség lelkes támogatója. A MIK 2009-es és 2010-es nyári táborait Boros Csödében található biopanziójában tartotta. Győzelméhez nagy reményeket fűztek a hazai muszlimok.


Boros a MIK ünnepi vacsoráján 2008-ban
A gazdaságpolitikus Zalalövőn volt független önkormányzati képviselő, és tagja volt a Zala Megyei Közgyűlésnek is a Zala menti Polgármesterek és Polgárok Egyesületének képviselőjeként. A Magyar Iszlám Közösség a Zala Menti Polgármesterek és Polgárok Egyesületének segítségével Edelény városának kb. 6600 adag félkész ételt juttatott el 2010. június 11.-én. Szintén a ZMPPE segítségével sikerült kiszállítani a MIK Pakisztánba szánt segélyszállítmányát a frankfurti repülőtérre.


Egy időközi polgármester-választáson szeretett volna 2009-ben Zalalövőn is elindulni, de visszalépett. 


Most Boros Imre az Országos Választási Bizottság adatai szerint nem csupán elvérzett, de a hat jelölt közül csupán a negyedik helyen végzett csak. A dolog egyik pikantériája, hogy a polgármesteri címet a szocialista jelölt nyerte. Szintén az OVB oldalán olvasható, hogy Boros a megyei közgyűlésből is kiesett.



A Kegyes Korán a második legolvasottabb könyv a világon



A Kegyes Korán legújabb fordításáról ITT olvashat, és ITT rendelheti meg 2500 forintos önköltségi áron!


A legnagyobb példányszámban a Biblia fogyott az idők során, második a Korán, amelyet eredetileg tilos volt más nyelvekre lefordítani. Az első ötben van még egy szótár, a Guinness Rekordok Könyve és a McGuffey’s Readers.


bestseller   A világ legkelendőbb könyvei – 1. részMinden idők második legkelendőbb könyve a Korán, ebből eddig körülbelül 4 milliárd példány fogyott. A Korán az iszlám elsődleges forrása és szent irata, az iszlám tantételei szerint Isten Mohamed prófétán keresztül kinyilatkoztatott szava, mely öröktől való. A Korán arab nyelven jutott el Mohamedhez, s mind tartalma, mind szavai szentnek számítanak, így hagyományosan tilos volt más nyelvre lefordítani. Készültek ugyan fordítások, ezeket azonban csak értelmezéseknek tekintik, amelyek segítenek az eredeti szöveg megértésében. Az első, nem teljes fordítást Salman al-Farsi, Mohamed egyik kortársa készítette még a XVII. században, fárszi nyelvre. Az első európai nyelv, amelyre a teljes Korán lefordításra került a latin volt, 1143-ban Robertus Ketenensis (Robert of Ketton) angol szerzetes adta ki Lex Mahumet pseudoprophete, azazMohamed, a hamis próféta törvényei címen. A XVII. és XVIII. századokban aztán francia és angol nyelvekre is lefordították. Magyarra először a XIX. század közepén fordították, azóta több töredékes fordítása is ismert. (A Korán teljes szövegének több magyar fordítása is ismert. Idén jelent meg Serdián Miklósé, a közeli jövőben pedig Kiss Zsuzsannaé, mely részletes magyarázatokat is tartalmazni fog. -szerk.)

Az iszlamofóbia jól jövedelmez - Sarazzin milliomos lett

Thilo Sarrazin
A Berliner Morgenpost szerint Thilo Sarrazin, a hírhedt bankár és egykori szociáldemokrata politikus könyve bestseller lett, szerzője pedig milliomos. Az 1,1 millió példányban kiadott rasszista mű, mely szerint a bevándorló muszlimok genetikai söpredéknek tekinthető már 922 ezer példányban kelt el. A szerző a 23 eurós kötetenkénti fogyasztói ár 13%-át teheti zsebre. Ez azt jelenti, hogy eddigi bevételeit 2,1 és 2,7 millió euró közöttire becsülhetjük.

Az iszlám fenyegetné Németországot?

Geert Wilders berlini látogatásáról először blogunk számolt be a magyar médiában.



MTI

A német igazságügyi miniszter élesen bírálta egy holland jobboldali populista politikus berlini fellépését és előadásában elhangzott kijelentéseit.


Geert Wilders szombaton este egy berlini szállodában mintegy 500 főnyi fizető közönség előtt azt állította, hogy az iszlám Németország nemzeti identitását, demokráciáját és jólétét fenyegeti. Szerinte az iszlám nem vallás, hanem ideológia, amely egyáltalán nem mérsékelt, célja pedig az iszlám jogrend, a saría világméretű bevezetése, ha kell, erőszak árán is.

A holland szónok többször kitért a német történelemre, amikor az iszlám általi fenyegetést emlegette. A veszélyt a nemzetiszocializmushoz és a kommunizmushoz hasonlította, azt vetve az "uralkodó osztály" szemére, hogy nem észleli a veszélyt. "Vajon megismétlődnek a weimari köztársaság végzetes hibái?" - tette föl a kérdést Wilders.

Egyúttal támadta Angela Merkel kancellárt és a parlamenti pártokat, mert - úgymond - beletörődnek az ország iszlamizálásába. Márpedig "egy mecsetekkel és elfátyolozott arcú nőkkel teli Németország már nem lesz Schiller és Heine, Bach és Mendelssohn Németországa" - állította.

Sabine Leutheusser-Schnarrenberger igazságügyi miniszter visszautasította Wilders kijelentéseit. Mint fogalmazott, "kétes hollandiai alakok tanácsai aláássák azokat az erőfeszítéseinket, amelyek a muzulmán polgártársak integrációját szolgálják".

A német kormány minisztere szerint a feladat az, hogy "erősítsük az iszlám pozitív erőit. A németországi lakosság egyes rétegei ellen irányuló jobboldali populista támadások viszont megosztják a társadalmat. Az integráció hosszú távon csak ott járhat sikerrel, ahol a mások gondolkodásmódja és hite nemcsak türelemre, de tiszteletre is talál".

Wilderst egy berlini CDU-képviselő hívta meg a német fővárosba; René Stadtkewitzet emiatt kizárta soraiból a berlini képviselőház CDU-frakciója. Az illető szeptember elején bejelentette, hogy még az idén új pártot fog alapítani, amelynek alapállása polgári-liberális lesz. A pártba nem léphetnek be sem szélsőjobb-, sem szélsőbaloldali emberek. Tárt karokkal várják viszont mindazokat a demokratákat, akik a német alkotmány talaján állva akarnak politizálni, és elegük van abból, hogy nem mondhatnak nyíltan, szankcióktól sem tartva véleményt az ország nyilvánvaló problémáiról.

Stadtkewitz neve 2009-ben vált ismertté, amikor az élére állt annak az állampolgári mozgalomnak, amely meg akarta akadályozni egy mecset építését Berlin északkeleti kerületében, Pankow-ban.
Wilders fellépése ellen mintegy 80 ember tüntetett az előadás helyszínéül választott berlini szálloda előtt "Nácik kifelé!" szavalókórussal. A fővárosi sajtó értesülése szerint a holland vendég előadására 150 eurós belépővel lehetett bejutni. A pénzt állítólag a Wilders személyi biztonságát szavatoló őrző-védő szervezet kapta.

Budapesten járt a Szabadkai Iszlám Közösség küldöttsége

Nyugat-Európai körútjának első állomásaként Budapesten járt a tízezer lelket számláló Szabadkai Iszlám Közösség küldöttsége. A delegáció vezetője és egyben a közösség elnöke Fetis Kurdali, aki Koszovóban született, de élete legnagyobb részében Szabadkán élt. Magyarul is kiválóan megtanult, hiszen felesége egy iszlám hitre tért magyar asszony volt.

A deputáció másik jeles tagja a dzsámi vezető imámja Bajazid Nicsevics efendi, aki tizenkét évig tanult Libanonban. A szabadkaiak programjukat a Hanif Iszlám Kulturális Alapítvány közösségi központjában kezdték. Ebéd után pedig felkeresték az Iszlám Egyház és a Magyarországi Muszlimok Egyháza imahelyeit is.

A szabadkai Muhádzsír dzsámi (képünkön) a Kárpát-medence első modern, kupolás-minaretes mecsete.

2010. október 2., szombat

Sandra Echevarría


A Telenovelas-Fan blog posztja

Sandra Echevarría a Telemundóval dolgozik, ezúttal az "El Clon" főszerepét kapta meg - ismét Mauricio Ochmann partnereként. Az általa alakított Jade egy muszlim nő, aki Miamiban élt egészen az anyja haláláig. Ezután Marokkóban kénytelen élni nagybátyjával, Alival aki nagyon konzervatívan hisz a muszlim értékekben. Jade ott találkozik a szerelemmel, de az ő Rómeó és Júlia történetükben többek között az eltérő vallás az oka annak, hogy a szerelmesek nem lehetnek egymáséi. A főcímdal eléneklését itt is Sandra szolgáltatta, Mario Reyes énekes közreműködésével. A dal címe El velo del amor.

Szerelmi életét tekintve Sandra igyekszik megóvni azt, és nem kifecsegni az újságíróknak hogy éppen kivel jár. Egyet biztosan lehet tudni, hogy Demian Bichir (keresztény arab - szerk.) mexikói színésszel több évig járt - de hogy azóta véget ért-e a románc, az maradjon az ő titkuk...

A Jobbik képviselője, Gyöngyösi Márton az iszlám pártján: Törökország történelmet írt

Gyöngyösi és Vona, az iszlám őszinte barátai
Gyöngyösi Márton (Jobbik) írása a Bar!kád oldalán

Recep Tayyip Erdoğan történelmet írt.

A török miniszterelnök és a 2002 óta kormányzó Igazság és Fejlődés Pártja (AKP) által kezdeményezett, szeptember 12-én tartott népszavazáson a török nemzet döntő többsége bizalmat szavazott kormányának egy tervezett alkotmánymódosításhoz, amellyel a polgári bíróságok hatásköre kiterjedne a hadseregre is, ezáltal elhárítva az ország feje fölül az elmúlt évtizedekben oly gyakori katonai hatalomátvétel veszélyét. Ezzel új állomáshoz érkezett a régi és új elit között hosszú évtizedek óta tartó hatalmi harc, amely alapvetően átrajzolhatja az évszázados politikai, gazdasági és társadalmi viszonyokat Törökországban. Ez pedig nem csak az ország jövőjére, de a tágabb geopolitikai eseményekre is hatást gyakorolhat.    

A Hidegháború végével ránk köszönő új világrend természetét találgató politikai tanulmányok közül minden kétséget kizáróan Samuel Huntington többpólusú, civilizációs alapon újraszerveződő világképe áll legközelebb a mai valósághoz. Ezt ma már azok a neokonzervatívok is kénytelenek elismerni, akik az Egyesült Államok és a Nyugat győzelmétől megrészegülve Francis Fukuyama történelem végét hirdető eszméire, a „Nyugat értékeinek” világméretű elterjedésére és mindenhatóságára „fogadtak”. A messianisztikus csőlátással és felsőbbrendűségi komplexusokkal terhelt Nyugat erőfitogtatása felgyorsította az új világrend kialakulását és a hagyományokon, történelmi gyökereken, vallási identitáson alapuló civilizációk feltámadását és szerveződését.

A civilizációk kialakulásának folyamatában nagy kérdőjel övezte Törökország szerepét. Kétségtelen tény, hogy Törökországot mind mérete, földrajzi elhelyezkedése, adottságai és történelme, de a belső-ázsiai türk eredetű népek és az iszlám nemzetek közötti elfogadottsága is domináns szerepre predesztinálja egy hatalmas kiterjedésű, különböző vallási irányzatok vetélkedése miatt feszültséggel terhelt iszlám civilizációban. Annak, hogy Törökország ezt a geopolitikai viszonylatban is fontos küldetését betölthesse, egyetlen komoly akadálya volt: Törökország maga. Az ország ugyanis évszázados identitásválsággal küzd, amelyet Musztafa Kemal Atatürk reformjai idéztek elő. A válság biztos jele, hogy Törökország előszeretettel hídként definiálta önmagát Európa és Ázsia között. A híd viszont – bármilyen fontos funkciót is lát el – nem tartozik sehova.  

Mielőtt Atatürk óvatos kritikáját megfogalmazzuk fontos leszögeznünk: a török nép méltán adta Musztafa Kemal tábornoknak a „Minden Törökök Atyja” elnevezést, hiszen ő volt az, aki az I. világháborút követően a Sévres-i békediktátummal dacolva szembeszállt a Törökország feldarabolására szövetkező brit-francia-görög-olasz-örmény-grúz haderő ellen és egy szívós, négy évig tartó honvédő háborúban megvédte az ország területi integritását, kikényszerítve a méltányosabb 1923-as Lausanne-i békeszerződést hazájának. Magyarként a legnagyobb tisztelettel kell adóznunk Atatürk emléke előtt, kiváltképp azért, mert ugyanazon előzmények után, ugyanazon történelmi időpontban, egy hasonló békediktátum alapján ellenünk felvonuló antanthatalmakkal szemben hazánk csak egy gyengeelméjű és -jellemű hazaárulót tudott felállítani, Károlyi Mihály személyében. Hogy milyen eredménnyel, azt mindannyian jól ismerjük. 

Az 1920-as évektől kezdődően azonban Atatürk olyan reformsorozatot vitt véghez, amely a török nép vallási, kulturális, nemzeti és politikai identitásának megváltoztatását tűzte ki célul. A kemali alkotmány világi államot teremtett az ottomán-muzulmán hagyományok teljes visszaszorításával. Az alkotmány és a világi rend őre a mindenható török hadsereg lett. Mivel azonban a hadsereg felett polgári bíróság nem, csak hadbíróság ítélkezhetett, a Mekkától mesterségesen Nyugat felé fordított országban érdekes kettős hatalmi struktúra alakult ki: amíg a nyugatra fordulás természetes velejárójaként demokratikus választások útján kormányok alakultak, a hadsereg alkotmányos és megfellebbezhetetlen jogával élve közbeléphetett, ha – saját értelmezése szerint – az ország világi jellegét veszélyeztetve látta. Nem túlzás tehát azt állítani, hogy a hadsereg védelme alatt egy olyan árnyékhatalom épült ki Törökországban az elmúlt évtizedek alatt, amely a demokratikusan megválasztott kormányok feje felett Damoklesz kardjaként lebegett. A II. világháború után többször is sor került katonai hatalomátvételre: 1960-ban, 1971-ben, 1981-ben és 1997-ben. Puccsra minden esetben a nyugati irányultsággal történő szakítás és keletre fordulás, vagyis a rokon türk népekkel történő kapcsolatok létesítése adott okot (lásd Adnan Menderes vagy Turgut Özal tragikus sorsát), vagy az iszlám nyílt felvállalása (1997-ben a Necmettin Erbakan vezette iszlám gyökerű Jólét Pártjának megbuktatása).        

Az előzmények tükrében különösen érdekes az, ahogy 2002 óta tartó kormányzása alatt Erdoğan miniszterelnök egy „fordított” atatürki reformot tudott véghezvinni. Amíg ugyanis elődeinél az atatürki alkotmány alapvetéseinek, vagyis a világi állam, a nyugati orientáció, vagy a hadsereg teljhatalmának puszta megkérdőjelezése elég volt egy katonai beavatkozáshoz, addig Erdoğan egyszerre vállalta fel Törökország iszlám gyökereit; rendezte a régi vitás kérdéseket a szomszédos államokkal (pl. Örményországgal, Szíriával, Iránnal); gondolta újra a kizárólagos nyugati orientációt és nyitott a keleti türk testvérnépek felé. A jelenlegi ellenzék két legnagyobb erejét képviselő párt, az Atatürk által alapított jobbközép Köztársasági Néppárt (CHP), és a nacionalista Nemzeti Mozgalom Pártja (MHP) folyamatosan azzal kampányolt, hogy az AKP az atatürki örökség, a világi és demokratikus Törökország felszámolásán munkálkodik. Pozícióikat erősen gyengíti azonban az a tény, hogy az AKP 2002-ben egy nagy gazdasági válság után vette át a stafétabotot a jelenlegi ellenzéktől, és rövid idő alatt példanélküli gazdasági növekedést tudott felmutatni. További nehézség, hogy az ellenzék már nem számíthat a hadseregre, mint a status quo védelmezőjére. A hadsereg tekintélyét ugyanis erősen aláásta az Erdoğan-kormány megdöntésére irányuló összeesküvések sorozatos leleplezése, és magas rangú katonatisztek letartóztatása.          

A népszavazás sikere elsősorban annak a paradigmaváltást meghirdető Erdoğani politikának a sikere, amely középpontjában Törökország gyökereihez és hagyományaihoz történő visszatérése áll. A népszavazás fontos erőpróba volt az AKP-nak a jövőre tartandó parlamenti választások előtt, és kedvező visszajelzés a további kritikus gazdasági és politikai reformokat tervező Erdoğannak.



Egy exkommunista hívő zsidó betiltaná a burkát az iszlám harmadik legszentebb földjén

Marina Solodkin. Pedig neki kimondottan jól állna a burka!
Palesztina, s azon belül is Jeruzsálem a harmadik legszentebb föld a muszlimok számára. Egy szovjet bevándorló politikus, aki csupán az 1990-es évek elején tette a lábát erre a megszentelt földre, most azt hiszi, hogy diktálhat az őslakóknak. Marina Solodkin Moszkvában született még Sztálin idején, s sztálinista szellemben is nevelkedett. Már 1996-ban parlamenti képviselő lett, s egyben a nőügyi bizottság elnöke is.

Solodkin most a Haaretz-nek azt meséli, hogy dél-franciaországi nyaralása során -horribile dictu- burkába öltözött nőket látott, s ezt mint volt szovjet polgár (értsd kommunista) és hívő zsidó nő (aki számára a muszlim csak goj, azaz alsóbbrendű) nem engedheti meg a zsidó igazgatás alatt álló területeken.

Két nappal azután, hogy a francia törvényhozás betiltotta az arc elfedését az iszlamofób zsidó képviselő is hasonló javaslatot tett.

A homoszexuális pártvezér Berlinben szónokolt

Stadtkewitz, Wilders, Herre. Análisan is kényeztették egymást?
Geert Wilders, a homoszexuális holland politikus Berlinben René Stadtkewitz, volt CDU-politikus meghívására lépett hívei elé - adta  hírül a Deutsche Welle.. Azt a hagymázos gondolatát adta elő, hogy Németországnak is pont egy olyan pártra van szüksége, mint a Wilders iszlamofób formációja. Úgy vélte, hogy Németország gazdasági sikerét fenyegeti az iszlám.

Berlin Tiergarten nevű negyedében egy szállodába mintegy félezer ember jött el, hogy azt hallja Wilderstől, amit egyre többen hallhat saját politikusaitól is. Nevezetesen azt, hogy "az iszlám -Wilders szerint- mindenki számára veszélyes politikai ideológia".

Nagyjából 80 baloldali fiatal "Berlin a nácik ellen" és "Küldjék Wilders-t haza!" feliratú táblákkal tüntettek.

Szalárok, egy misztikus muszlim kisebbség Kínában


A szalárok több évszázada élnek Kínában, Tibettől északkeletre. Egy török nyelvet beszélnek, és az iszlám misztikus szúfi változatát gyakorolják.

Kínáról nem feltétlenül az iszlám jut eszünkbe, pedig a muszlim vallás már i. sz. 7. századtól jelen van a Középső Birodalomban. Az i. sz. 742-ben épített Hszieni (Xian) Nagymecset például a világ egyik legrégebbi ma is működő mecsetének számít. A Kínában ma élő muszlim vallási kisebbségről csak becsült adataink vannak, ezek többsége – így a CIA is – 20 milliósra teszi a muszlim kínaiak számát.
Kína egyik kevéssé ismert muszlim kisebbsége a birodalomban legkeletebbre jutott török nyelvű nép, a szalárok. Saját legendájuk szerint a Tang-dinasztia (i. sz. 618-907) idején hagyták ott Közép-Ázsiát és indultak jelenlegi lakhelyük felé, a Tibeti-fennsík északkeleti részén található Csinghajba (Qinghai). Nyelvüket máig megőrizték: ez a türkménhez áll legközelebb, de nagyon sok kínai és tibeti jövevényszó jellemzi.
Novruzt ünneplő szalárok.
Novruzt ünneplő szalárok. (Forrás: wikimedia commons)
A szalárok ma nagyjából százezren vannak, és többségükben beszélik a szalár nyelvet is, gyakran a kínai és a tibeti nyelvek mellett. A szalár nyelvnek két fontosabb dialektusa van, az egyikre a tibeti és a kínai mellett  az ujgur és a kazah is erős hatást gyakorolt.
A Kínában élő más muszlim népekhez hasonlóan a szalárok is az iszlám ezoterikus, misztikus ágát gyakorolják, a szúfizmust. A szúfizmus nem egy egységes irányzat az iszlámon belül, hanem a szúfi hagyományok különböző mesterekhez, tanítókhoz kötődnek. A szúfi követői például az aszketikus életű kerengő dervisek is. A szúfizmus miatt hagyhatták el a szalárok a nomád türkmén hagyományaikat, így a türkmén jellegű zenéjüket is. A türkmén hagyományok azonban ma reneszánszukat élik. A szalárok idén ünnepelték először például a Novruzt, a Közép-Ázsiában is általánosan elterjedt ünnepet, melyet úgy is ismerünk, hogy perzsa újév.

2010. október 1., péntek

Amit az Iszlámról tudni kell - Előadás Kaposváron

Mint már arról beszámoltunk iszlám tárgyú előadás lesz része egy hosszabb sorozatnak Kaposváron. Íme a részletek (forrás: Somogy Portál)


Amit az Iszlámról tudni kell - előadás

2010.10.07. 18:00

„ Amit az Iszlámról tudni kell”   címmel  dr Saleh  Tayseer  az Iszlám  Egyház elnöke tart előadást.
Helyszín: MTESZ Székház (7400 Kaposvár, Bajcsy-Zs.u. 1/c.)

Divatossá váló muszlim hagyományok Tadzsikisztánban

Az Oroszvilág cikke

 Vallási öltözék helyett népviseletet!
Emomali Rahmon tadzsik elnök arra szólította fel a tadzsik nőket, hogy a vallási jellegű öltözék helyett inkább a tadzsik népviseletre emlékeztető viseletet hordjanak.
Az elnöki felhíváshoz csatlakozott a Tadzsikisztáni Iszlám Központ, az iszlám vallás legfontosabb hivatalos szerve is a közép-ázsiai országban. Kobildzson Bojev, a szervezet vezetője elmondta, ők nem a vallási viselet betiltását akarják, de például a nők fejét és testét takaró hidzsáb inkább az arab országok és Irán tradícióira jellemző. (A hidzsáb az iszlám vallás kötelező előírása. -szerk.)
Tadzsikisztánban az elmúlt években népszerűvé vált a vallási öltözet viselése, egyre több nő hord a teljes testét elfedő ruhát.
Rahmon elnök nemrég amiatt is nemtetszését fejezte ki, mert sok tadzsik fiatal tanul külföldi medreszékben.

Vasárnap választások Boszniában és entitásaiban

Bekir Izetbegovic
Frissítés: A bosnyák Bakir Izetbegovic, a szerb Nebojsa  Radmanovics és horvát Zeljko Komsic kerül a Bosznia - Hercegovina  háromfős kollektív államelnökségébe  a vasárnapi választásokról kiadott előzetes eredmények szerint.  A változást csak Izetbegovic megválasztása jelenti, aki legyőzte a hivatalban levő Haris  Silajdzicot.


MTI


Bő hárommillió szavazót várnak az urnákhoz vasárnap Bosznia-Hercegovinában, hogy megválasszák azt a körülbelül félezer embert, akik képviselni fogják őket a következő négy évben a balkáni ország központi és regionális intézményeiben.
Több mint nyolcezer jelölt száll ringbe, hogy elnyerjen valamilyen helyi, regionális vagy központi funkciót a balkáni háborúk óta két entitásra, a bosnyák-horvát föderációra és a boszniai Szerb Köztársaságra osztott országban. Megfigyelők nem számítanak jelentős átrendeződésre, a választók várhatóan most is saját nemzetiségük nacionalista pártjaira szavaznak majd.
A szavazók vasárnap először is kinyilváníthatják, kit látnának szívesen a központi állam, Bosznia-Hercegovina háromfős - egy-egy bosnyák, horvát és szerb tagból álló - kollektív államelnökségében. Megválasztják a bosznia-hercegovinai parlament 42 képviselőjét is.
A vasárnapi választások nyomán megújul a bosnyák-horvát föderáció 98 fős és a Szerb Köztársaság 83 képviselőből álló parlamentje. A bosnyák-horvát föderációban az 1,9 millió szavazásra jogosult emellett megválasztja a terület kisebb közigazgatási egységeinek, a tíz kanton mindegyikének a parlamentjét, az 1,2 millió szerb szavazó pedig a Szerb Köztársaság elnökét.
Bosnyák oldalon Haris Silajdžić jelenlegi elnöknek akad egy kihívója: Bakir Izetbegović, a boszniai muzulmán közösség egykori emblematikus figurájának, Alija Izetbegović néhai elnöknek a fia. Új szereplő a bosnyák politikában a "boszniai Berlusconiként" emlegetett médiamágnás, Fahrudin Radončić, a legnagyobb példányszámú lap, a Dnevni Avaz tulajdonosa.

Pakisztáni Muszlim Liga néven alakít pártot Musarraf

MTI

Pervez Musarraf, Pakisztán két évvel ezelőtt lemondott államfője új politikai pártot alakított. Több száz lelkes híve előtt pénteken Londonban bejelentette, hogy az ország politikai és gazdasági gondjaira az az igazi gyógyír, ha most alakított pártja, a Pakisztáni Muzulmán Liga hatalomra jut.
Musarraf 2008-ban azért mondott le és távozott az országból, mert vádemelés fenyegette az alkotmány megsértése és hivatali kötelességmulasztás miatt. Nagy-Britanniában telepedett le, amelynek mintegy 1 millió pakisztáni származású lakosa van.

A zászlóbontó rendezvény előtt a BBC-nek nyilatkozva Musarraf azt mondta, hogy még a 2013-ban esedékes parlamenti választások előtt visszatér hazájába, hogy vezesse pártját, amelynek célja a korrupció elleni küzdelem, a gyenge gazdaság életre keltése és a harcias iszlámhívők elleni harc. A katonából lett politikus szerint Pakisztánban egyre inkább a csüggedés az úr. Nem szabad engedni, hogy az ország szétessen, mondta, és a nemzet megmentőjeként a hadsereget említette. Musarraf kiállt a tálibokkal szembeni határozott fellépés mellett, s kijelentette, hogy ha a pakisztáni kormány nem lesz elég határozott, a tálibok lázadása az egész országra kiterjedhet.

Muszlim témájú könyv kerül bemutatásra a nagyváradi könyvmaratonon


Újonnan megjelent, illetve most megjelenő könyveket mutatnak be az október 6–i nagyváradi könyvmaratonon. Ma délelőtt a szervezők a végleges programról, illetve a bemutatott könyvekről tájékoztattak.


Králik Lóránd Muzulmán világ című kötetének bemutatója - mely eredetileg szintén a könyvmaraton részét képezte - október 8-án, pénteken 18 órától lesz, a Várad folyóirat szerkesztőségében. Ez a kötet egy sorozat részét képezi - tavaly az Amerikai Egyesült Államokat mutatta be a szerző egy kötetben, s az elkövetkezendőkben Kína különböző részeiről szóló könyv jelenik majd meg. A most napvilágot látott könyvben - részben a helyszínen szerzett információkra alapozva - térségenként ismerhetik meg az olvasók a muzulmán országok vallási sajátosságait, s a könyv egyúttal az iszlámhoz kapcsolódó fogalmakat is tisztázza.

Magyar sorskérdések - Török példa, miből tanulni kell

Pulinak, blogunk követőjének írása


Az emberiség történelmét két részre oszthatjuk abból a szempontból ahogy a hatalmat gyakorolták, gyakorolják. Most éljük ennek az átmeneti időszakát. Az első részében az emberiség történelmélben a hatalmat nyíltan erőszakosan gyakorolták, az elnyomás direkt volt és fájó. A második részében történelmünknek, a hatalom már nem használ direkt módon erőszakos eszközöket, a hatalom gyakorlata puha – egyenlőre. Az első részben az országok, az emberek nem akartak elnyomottak lenni és ha rájuk kényszerítették lázadtak. A második részben gyökeresen megváltozott a történelem, elnyomottnak lenni, gyarmatnak lenni, rabszolgának lenni egy vonzó ideál, melynek az elérése boldoggá tesz, így az önkéntesség révén lehetetlenné van téve a lázadás, önmaga ellen senki nem fog fellázadni. A gyarmatosítást most boldogan kérik az országok, nem kell költésges háborúkkal országot hódítani.

Minden manipuláció alapja, hogy jobb lesz és ezért mindenki meg tesz mindent. A jobb lesz igényének az alapja az ember életféltése, melyről Jézus beszélt. Az életféltés most már globalizálódott.

Így lett gyarmat Magyarország és a volt keleti tömb. Magyarország mindig gyarmatabb volt a többi gyarmatnál, mert a nemzeti érdek mindig ott volt a leginkább háttérbe szorítva.

Nem vagyok az egyik magyarországi párt szimpatizánsa sem, de ha valamelyik párt valami igazságot kimond, magyar sorskérdésben, akkor azon igazság mellé állok. A Jobbiknak igaza van, hogy Magyaroszágot csúnyán kiárúsította a jobb-bal-liberális terror. Nem volt nehéz, mert a magyar idegen lett saját hazájában, vezetői már száz éve nem képviselnek nemzeti érdekeket, kivétel Horthy.

Törökország is gyarmattá szeretne lenni, mert ez az Uniós bővítés, de a török magatartás mégis más, nem annyira szolgai, nem annyira identitás-feladó, mint a magyar. Ezt egy saját tapasztalattal igazolom. Egy magyarországi ismerősöm segítséget kért egy kínai termék itteni forgalmazásában. Felhívtam egy brassói török céget, hogy nem kéne-e a termék. Magával a törökkel beszéltem, ez lényeges. Mikor megmondtam, hogy kínai a termék a töröknek nem kellett. Érdekes volt amit mondott és ez a tanulság: “az ismerőse miért nem forgalmaz török terméket?!” Na így képviselik a török üzletemberek, idegenben is, a nemzeti érdekeiket, ebből lehetne tanulni. Igaza volt Antal Árpád szentgyörgy polgármesternek amikor évekkel ez előtt a helyi termékek boltjainak létrehozását szorgalmazta.


Nagy Attila (Puli) - Székelyföld

Muszlim az X-faktor sztárjának kedvese

A Story cikke


Schodeinde Gafar
Fotó: rtlklub.sajtoklub.tv/Bársony Bence
Schodeinde-Fekete Dorottya
Volt idő, amikor Dorottya el sem tudta képzelni, hogy szülei egy asztalhoz ülnek kedvesével. Aztán hamar megkedvelték egymást.



"Tudtam, hogy nem fognak örülni, egy ideig titkoltam is, hogy ki a barátom. A szüleim vallásos emberek, s már azt sem tudták elfogadni, hogy Gafar muszlim. Számukra minden muzulmán terroristának számított. Szerencsére ettől az előítélettől azóta sikerült megszabadulniuk. A szüleim végül is tudomásul vették, hogy én ezt a férfit szeretem!"
Amikor Dorottya édesanya látta, hogy lánya milyen sikereket ér el az X-Faktorban, és ez mennyire boldoggá teszi, rájött: a férfi valóban azért küzd, hogy mindent megadjon Dorkának. 




Spanyol nyelvű iszlám adót indít Ahmedinezsád

A túlnyomóan katolikus Latin-Amerikában magyarázná az iszlám vallást Mahmúd Ahmadinedzsad -írja a brit Guardian. Az iráni államfő ugyanis spanyol nyelvű nemzetközi tévécsatornát indít, felismerve, hogy a világ fele spanyolul beszél.
Dél-Amerika legmagasabb minaretje a venezuelai Caracasban
Az iráni állami televízió, az IRIB eddig arabul és angolul sugárzott (a farszi mellett). Teheránban is belátták, hogy  a harcias nyilatkozatok mellett szükség van a média jelentette softpowerre, puhább befolyásolásra, hogy saját szájuk íze szerint mutassák be a világot. Ahmadinedzsad ugyanis előszeretettel vádolja a nyugati államokat (és a médiát) kettős mércével: szerinte eltúlozzák például az olyan esetek fontosságát, mint a házasságtörésérért megkövezésre ítélt iráni asszony esete.
Latin-Amerika  erre a témára biztos nem lesz vevő, ám az Amerika- és kapitalizmus ellenes kritika itt termékeny talajba hullhat. Irán ráadásul jó kapcsolatokat ápol Brazíliával (ami ugyan portugál nyelvű, de a spanyol adást azért ha akarják, ők is megértik), Venezuelával és Bolíviával is. Teherán műholdakkal sugározza majd a műsorokat, függetlenül attól, hogy otthon továbbra sem engedélyezték a műholdas vevőket, tartva a kulturális sokszínűség zavaró hatásaitól. Ettől persze számos iráni háztartás felszereli a tányérokat, hogy a hatóságok aztán időről időre leszedjék őket.

Nemzetközi Vámbéry Konferencia Dunaszerdahelyen

MTI


A dunaszerdahelyi Vámbéry Polgári Társulás szervezésében ma megkezdődött A segítő kéznek ez a mesterfogása - VIII. Nemzetközi Vámbéry Konferencia.A XIX. századi jeles keletkutatóról szóló kétnapos konferencia első napján, október 1-jén a Régi nomád népektől a Kaukázusig, Kunok és tatárok, Az oszmán kultúra nyomdokaiban, Régi utazók, és a Vámbéry -dilemmák témakörökben hallgathatók előadások. 
A rendezvény második napján, október 2-án három témakörben tartanak előadásokat: elsőként A mai Törökország világához, majd a Perzsa nyomokon és végül Az iszlám világa témák kerülnek sorra.
A Vámbéry-konferencia fővédnöke Pálinkás József, a Magyar Tudományos Akadémia elnöke, díszvendége pedig Dicle Kopuz, Törökország szlovákiai nagykövete.
A sánta dervisként is emlegetett Vámbéry Ármin 1832. március 19-én született Dunaszerdahelyen. Első törökországi útjára 1857-ben indulhatott el. A Konstantinápolyban eltöltött öt év alatt megismerkedett a szabadságharc emigránsaival, házitanító volt egy pasa családjánál, itt kapta a Resid efendi nevet, ami becsületes urat jelent. Ekkor kezdte tudományos munkásságát: 1858-ban jelent meg német-török zsebszótára, melyet számos nyelvészeti dolgozat követett, s a Magyar Tudományos Akadémia - távollétében - 29 éves korában levelező tagjai sorába választotta. 
Levéltárakban kutatta a magyar múlt török emlékeit, és Kőrösi Csoma Sándor nyomán úgy gondolta, hogy a magyar őstörténet gyökereit Belső-Ázsiában kell keresni. 
Az Akadémia támogatásával 1862-ben indult világhírnevet hozó második keleti útjára. Dervisnek öltözve jutott el Perzsia fővárosáig, Teheránig, majd inkognitóját megőrizve, egy Mekkát megjárt zarándokcsapathoz csatlakozva ért Hivába, Buharába és Szamarkandba. A mintegy 1500 kilométeres út során olyan világba nyert bepillantást, amely az európaiak számára szinte teljesen 
ismeretlen volt.
Tudományos munkásságával egész Európa elismerését kivívta. Itthon a keleti nyelvek tanáraként dolgozott a pesti egyetemen 1904. évi nyugalomba vonulásáig. Vámbéry Ármin 1913. szeptember 15-én hunyt el Budapesten.

Oszama bin Laden muszlim segélyszervezet felállítását sürgeti és a klímaváltozás miatt aggódik

MTI
A természeti katasztrófák, illetve a háborúk sújtotta muszlimok megsegítésére hivatott segélyszervezet létrehozását sürgette az al-Kaida nemzetközi terrorszervezet vezetője, Oszama bin Laden pénteken egy neki tulajdonított hangüzenetben.
Az üzenetet az iszlamista honlapokat figyelő, SITE nevű amerikai központ hozta nyilvánosságra. A terrorista vezető ebben bírálta egyes muzulmán országok kormányait, amiért – mint fogalmazott – több pénzt költenek fegyverkezésre, mint saját polgáraik segítésére.
A terrorista vezérnek tulajdonított hangszalag - amelynek hitelességét egyelőre nem erősítették meg - nem sokkal azután látott napvilágot, hogy az al-Kaida több alacsonyabb rangú vezetője hasonló üzenetekben bírálta a pakisztáni kormányzatot a több száz ember életét követelő és mintegy nyolcmillió embert hajléktalanná tevő súlyos áradások áldozatainak nem kielégítő megsegítése miatt.
Bin Ladennek idén ez már a negyedik hangüzenete. Január 24-én az al-Kaida nevében vállalta a felelősséget az amerikai Delta-Northwest légitársaság egyik repülőgépe ellen elkövetett, tavaly karácsonyi merényletkísérletet és újabbakkal fenyegette meg az Egyesült Államokat. Öt nappal később Obama amerikai elnököt bírálta a klímaváltozás miatt és az USA gazdasági bojkottjára szólított fel. Március 25-én pedig az al-Kaida fogságában levő amerikaiak meggyilkolását helyezte kilátásba, amennyiben döntés születik szeptember 11-i merénylet kiagyalójának tartott Halid Sejk Mohammed kivégzéséről.
Az al-Kaida vezetőjének tulajdonított pénteki hangfelvétel a korábbiakkal ellentétben nem a Nyugat elleni háborúra szólít fel, hanem „jótékony lelkek és bátor férfiak buzdítása gyors és komoly cselekvésre azért, hogy segítséget nyújtsanak pakisztáni muzulmán testvéreiknek”.


A globális klímaváltozás több embert öl meg bármely háborúnál - vélekedik Oszama bin Laden legújabb nyilvánosságra hozott hangüzenetében. A terroristavezér ezúttal a nyugati civilizáció elpusztítása helyett a pakisztáni árvízkárosultak támogatására szólítja fel híveit.



A globális klímaváltozás miatt aggódik Oszama bin Laden. A terroristavezér legújabb, ezúttal csak hangfelvételből álló üzenetét egy iszlamista honlap közölte le, március 25-e óta ez bin Laden első megszólalása.



„A klímaváltozásnak sokkal, sokkal több áldozata van, mint a háborúknak” - mondja az Al-Kaida veztője, majd kitér a pakisztáni áradásokra is, amelyekről azt mondja, hogy„lehetetlen leírni a tragédiát, mert olyan nagyságrendű”. Bin Laden az üzenet végén az áldozatok megsegítésére buzdítja híveit: „adakozó lelkekre és bátor férfiakra van szükség, mert általuk lehet komoly és azonnali segítséget adni a muzulmán testvéreknek Pakisztánban”.